Options
Zīmju un verbālās valodas bilingvālā mācību metode bērniem ar dzirdes traucējumiem. Promocijas darba kopsavilkums
Date Issued
2013
Author(s)
Zaiceva, Inamora
Rezekne Academy of Technologies
Abstract
Promocijas darba pētāmās problēmas būtība saistīta ar Latvijas izglītības politikas nostāju – nodrošināt bērnu ar dzirdes traucējumiem attīstības iespējas vispārējā izglītības sistēmā, un iestāžu gatavību iekļaut viņus mācību procesā, lai nodrošinātu šo bērnu spēju un prasmju tālāko attīstību.
Darba pētījuma mērķis ir apzināt valodas attīstības problēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem, izpētīt zīmju un verbālās valodas vienotību un uz to balstoties, izmantot bilingvālo mācību metodi bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Promocijas darba teorētiskajā analīzes daļā apzinātas surdopedagoģijas teorijas un koncepcijas par zīmju un verbālās valodas likumībām un bilingvālismu mācību procesā bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Empīriskajā pētījuma daļā tika noteiktas sociokulturālās un lingvistiskās vides īpatnības un izpētītas bērnu ar dzirdes traucējumiem sociālās prasmes un iemaņas, kā arī veikta zīmju un verbālās valodas bilingvālās mācību metodes izmantošana bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Formulēts un secināts, ka ir iespējas turpināt pētīt jautājumus par surdolingvistiku, kā arī par bērnu valodas attīstības darbību un tās principiem, sakarībām nozares virzienā. Šīs nozares jautājumus ir iespējams pētīt arī plašāk – kā starpdisciplinārās nozares.
Darba pētījuma mērķis ir apzināt valodas attīstības problēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem, izpētīt zīmju un verbālās valodas vienotību un uz to balstoties, izmantot bilingvālo mācību metodi bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Promocijas darba teorētiskajā analīzes daļā apzinātas surdopedagoģijas teorijas un koncepcijas par zīmju un verbālās valodas likumībām un bilingvālismu mācību procesā bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Empīriskajā pētījuma daļā tika noteiktas sociokulturālās un lingvistiskās vides īpatnības un izpētītas bērnu ar dzirdes traucējumiem sociālās prasmes un iemaņas, kā arī veikta zīmju un verbālās valodas bilingvālās mācību metodes izmantošana bērniem ar dzirdes traucējumiem.
Formulēts un secināts, ka ir iespējas turpināt pētīt jautājumus par surdolingvistiku, kā arī par bērnu valodas attīstības darbību un tās principiem, sakarībām nozares virzienā. Šīs nozares jautājumus ir iespējams pētīt arī plašāk – kā starpdisciplinārās nozares.
The essence of the problem researched within the framework of the doctoral thesis is linked with the determination of the educational policy of Latvia to ensure development possibilities for hearing impaired children in the system of general education, and the readiness of the educational establishments to include these children in learning process in order to ensure further development of their abilities and skills.
The aim of the research is to gather information about the problems of language development for hearing impaired children and to study the interconnection of the sign language and the spoken/written language, and, on the basis of the aforementioned research to perfect the bilingual method for hearing impaired children.
The theoretical part of the doctoral thesis analyses theory and concepts of surdopedagogy concerning the rules of the sign language and the written/spoken language, and bilingualism in learning process for hearing impaired children.
The research part of the doctoral thesis determine the specifics of socio-cultural and linguistic environment, and studies the social skills and abilities of hearing impaired children, as well as bilingual learning method of the sign and written/spoken language for hearing impaired children.
The author of the doctoral thesis believes that there is a possibility to continue the research in the field of surdo-linguistics, as well as to make the research on the activities, principles and interconnections in children’s language development; it is also possible to conduct broader research concerning issues in this area.
The aim of the research is to gather information about the problems of language development for hearing impaired children and to study the interconnection of the sign language and the spoken/written language, and, on the basis of the aforementioned research to perfect the bilingual method for hearing impaired children.
The theoretical part of the doctoral thesis analyses theory and concepts of surdopedagogy concerning the rules of the sign language and the written/spoken language, and bilingualism in learning process for hearing impaired children.
The research part of the doctoral thesis determine the specifics of socio-cultural and linguistic environment, and studies the social skills and abilities of hearing impaired children, as well as bilingual learning method of the sign and written/spoken language for hearing impaired children.
The author of the doctoral thesis believes that there is a possibility to continue the research in the field of surdo-linguistics, as well as to make the research on the activities, principles and interconnections in children’s language development; it is also possible to conduct broader research concerning issues in this area.