Repository logo
  • English
  • Latviešu
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Projects
  • People
  • English
  • Latviešu
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Faculty of Education, Languages and Design
  3. Doctoral Theses (IVDF)
  4. Pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstība internātpamatskolā. Promocijas darba kopsavilkums
 
  • Details
Options

Pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstība internātpamatskolā. Promocijas darba kopsavilkums

Date Issued
2012
Author(s)
Ušča, Svetlana
Rezekne Academy of Technologies
Abstract
Promocijas darba „Pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstība internātpamatskolā” mērķis – apzināt pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences veidošanās likumības, izpētīt nepieciešamos komponentus viņu komunikatīvajai darbībai, iespējas tos pilnveidot, izstrādāt un pārbaudīt didaktisko modeli pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstībai internātpamatskolas apstākļos.
Darbības pētījums, kurā analizēta valodas traucējumu ietekme uz personības attīstību, noteikti šķēršļi pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstībai. Balstoties uz noteiktajām likumībām, izveidots pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstības didaktiskais modelis, izstrādāti un pamatoti komunikatīvās kompetences kritēriji, rādītāji un līmeņu apraksti, veikta modeļa aprobācija internātpamatskolas apstākļos.
The aim of the thesis – to identify the regularities for the development of communicative competence of adolescents with language disorders, to explore the components needed for their communicative activity, opportunities to improve them, work out and test a didactic model for the development of communicative competence among adolescents with language disorders under conditions of a basic boarding school.
Analyzing the impact of language disorders on personality development within action research there have been determined obstacles to the development of communicative competence among adolescents with language disorders. Basing on the identified regularities there is created a didactic model for development of communicative competence among adolescents with language disorders, worked out and substantiated criteria, indicators and level descriptions of communicative competence, performed approbation of the model under conditions of a basic boarding school.
Subjects
  • Pedagoģijas zinātne

  • Speciālās pedagoģijas...

  • pusaudži ar valodas t...

  • komunikatīvā kompeten...

  • didaktiskais modelis

  • adolescents with lang...

  • communicative compete...

  • didactic model

File(s)
 Svetlana_USCA_Promocijas_darba_kopsavilkums.pdf (777.32 KB)
google-scholar
Views
Downloads
User Guide
  • Documentation

© Rezekne Academy of Technologies

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback