Options
Skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem praktiskās darbības pieredzes veidošanās speciālajā internātpamatskolā. Promocijas darba kopsavilkums
Date Issued
2012
Author(s)
Prudņikova, Ilga
Rezekne Academy of Technologies
Abstract
Mūsdienu laikmets speciālajai izglītībai izvirza savas prasības, jo Latvijā speciālo izglītības vajadzību nodrošināšana iekļaujošā vidē ir viens no izglītības politikas prioritāriem virzieniem (Izglītības attīstības pamatnostādnes 2007 – 2013. gadam, 2006). Kā jaunākā tendence jāmin skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem (turpmāk šajā darbā jēdzienam garīgās attīstības traucējumi tiks lietots pieņemts saīsinājums GAT) pēc iespējas pilnīgāka iekļaušanās ne tikai skolā, bet visā sabiedrībā, iesaistīšanās sociālā vidē (Bethere, 2007; Nīmante 1998, 2006, 2008; Tihomirova, 2010), tomēr lielas pretrunas pastāv, domājot par līdzekļiem, veidu un procesu.
Pētījuma tapšanu ir rosinājusi nepieciešamība sekmēt skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem GAT pedagoģisko integrēšanos, tāpēc šobrīd speciālajai internātpamatskolai jābūt atvērtai pārmaiņām, kas vērojamas sabiedrībā, jāņem vērā skolēna speciālās vajadzības, jāpilnveido pedagoģiskā procesa organizācija.
Speciālajai internātpamatskolai ir jākļūst par tādu vidi, kur norit skolas un vecāku sadarbība, pateicoties kurai tiek atklātas un izmantotas šo skolēnu spējas, tiek veidota praktiskās darbības pieredze, lai skolēni ar vidēji smagiem un smagiem GAT skolas vidē mērķtiecīgā darbībā veidotās zināšanas, prasmes un attieksmes varētu lietot turpmākā dzīvesdarbībā.
Pētījuma tapšanu ir rosinājusi nepieciešamība sekmēt skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem GAT pedagoģisko integrēšanos, tāpēc šobrīd speciālajai internātpamatskolai jābūt atvērtai pārmaiņām, kas vērojamas sabiedrībā, jāņem vērā skolēna speciālās vajadzības, jāpilnveido pedagoģiskā procesa organizācija.
Speciālajai internātpamatskolai ir jākļūst par tādu vidi, kur norit skolas un vecāku sadarbība, pateicoties kurai tiek atklātas un izmantotas šo skolēnu spējas, tiek veidota praktiskās darbības pieredze, lai skolēni ar vidēji smagiem un smagiem GAT skolas vidē mērķtiecīgā darbībā veidotās zināšanas, prasmes un attieksmes varētu lietot turpmākā dzīvesdarbībā.
Modern epoch pose its own demands for special education, because provision of special education needs into inclusive environment is one of prior
course of education politics in Latvia. (Education development basic settings for years 2007-2013, 2006). The recent tendency is like follows: as full as possible inclusion of pupils with moderate and severe intellectual disabilities (ID) not only in school but also in all the society, as well as participation into social environment (Nīmante 1998, 2006, 2008; Bethere, 2007; Tihomirova, 2010), but still large contradictions exist, if means, kind and process are looked through.
Formation of the research was promoted by necessity to advance pedagogical integrity of pupils with moderate and severe intellectual disabilities. Individual work, that is inconceivable without personality uniformity investigation within its practical activity, help purposefully become acquainted
with the pupils and their special needs. It is important to create practical activity experience, individually for each pupil. Not disturbance, but the child himself, his personality, his strong side and development potential, should be put in the centre of attention. Then pupils with moderate and severe intellectual disabilities will be able to use in further life activities in school environment, in purposeful activity this knowledge, skills and activities.
course of education politics in Latvia. (Education development basic settings for years 2007-2013, 2006). The recent tendency is like follows: as full as possible inclusion of pupils with moderate and severe intellectual disabilities (ID) not only in school but also in all the society, as well as participation into social environment (Nīmante 1998, 2006, 2008; Bethere, 2007; Tihomirova, 2010), but still large contradictions exist, if means, kind and process are looked through.
Formation of the research was promoted by necessity to advance pedagogical integrity of pupils with moderate and severe intellectual disabilities. Individual work, that is inconceivable without personality uniformity investigation within its practical activity, help purposefully become acquainted
with the pupils and their special needs. It is important to create practical activity experience, individually for each pupil. Not disturbance, but the child himself, his personality, his strong side and development potential, should be put in the centre of attention. Then pupils with moderate and severe intellectual disabilities will be able to use in further life activities in school environment, in purposeful activity this knowledge, skills and activities.