Browsing by Type "doctoral thesis"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- PublicationAntropogēnā piesārņojuma ietekme uz aerojonu koncentrāciju. Promocijas darba kopsavilkums(2018)
;Skromulis, Andris ;Noviks, GotfrīdsTeirumnieks, EdmundsGaisa ķīmiskais un mehāniskais piesārņojums mūsdienās ir viena no aktuālākajām problēmām zinātniskajā izpētē. Atmosfērā nonākušais piesārņojums ir ļoti grūti lokalizējams vai novēršams, tas spēj izplatīties ne tikai reģionālā, bet arī globālā mērogā. Jēdzienu "gaisa piesārņojums" nevar izprast vienīgi kā ķīmisko vielu vai fizikālo komponenšu saturu gaisā. Gaiss ir vide, kur koncentrējas un izkliedējas dažāda veida fizikālie lauki. Dažādas frekvences elektromagnētisko lauku (sākot no elektrostatiskajiem un beidzot ar augstfrekvences, gaismas, siltuma, radioaktīvā starojuma u.c. laukiem) intensitāte var pārsniegt likumdošanā noteikto līmeni. Tādā gadījumā tiek runāts par enerģētisko piesārņojumu. Daudzi no minētajiem fizikālajiem laukiem atstāj iespaidu uz gaisa jonizācijas līmeni, piešķirot gaisa molekulām nepieciešamo enerģiju jonizācijas barjeras pārvarēšanai; tādā veidā gaiss kļūst par vidi, kas nemitīgi satur zināmu enerģijas daudzumu (Sinicina et al., 2013).Līdz ar to gaisa enerģētisko piesārņojumu var uzskatīt gan par negatīvu, gan par pozitīvu īpašību. Gandrīz gadsimta garumā dažādos zinātniskajos pētījumos tikusi raksturota aerojonu ietekme uz cilvēku un citiem dzīvajiem organismiem (Чижевский, 1969, Rim, 1977). Aerojoni var atstāt gan labvēlīgu, pat ārstniecisku iespaidu uz cilvēka veselību, gan var būt arī kaitīgi. Tas ir atkarīgs no koncentrācijas līmeņa gaisā, kā arī pozitīvo un negatīvo jonu savstarpējām proporcijām. - PublicationApstrādes rūpniecības mazo un vidējo uzņēmumu snieguma novērtēšana Latvijā. Promocijas darba kopsavilkums(2023)
;Kotāne, IntaMietule, IvetaMūsdienās Latvijas uzņēmumu ekonomisko situāciju un darbību kopumā būtiski ietekmē pasaules un Eiropas ekonomiskā vide, ekonomisko procesu globalizācija un ārējās vides pastāvīgas izmaiņas. Vieni no aktīvākajiem pārmaiņu virzītājiem Latvijas ekonomikā ir mazie un vidējie uzņēmumi (MVU), turklāt tieši MVU ir visneaizsargātākie no ārējās vides pastāvīgajām pārmaiņām. Tirgus konkurences saasināšanās apstākļos vitāli būtiski ir spēt laikus reaģēt uz tirgus izmaiņām, tādējādi MVU meklē iespējas minimizēt iespējamos zaudējumus un pievērš arvien lielāku uzmanību savu uzņēmumu darbības novērtējumam. Promocijas darba aktualitāti noteica nepieciešamība pilnveidot Latvijas apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanu, izstrādājot pētniecībā balstītu apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanas indeksa metodoloģiju. - PublicationApstrādes rūpniecības mazo un vidējo uzņēmumu snieguma novērtēšana Latvijā(2023)
;Kotāne, IntaMietule, IvetaPromocijas darba autors: Mg. oec. Inta Kotāne Promocijas darba tēma: Apstrādes rūpniecības mazo un vidējo uzņēmumu snieguma novērtēšana Latvijā. Pētījuma hipotēze: izmantojot apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanas indeksu, apstrādes rūpniecības mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) vadība var novērtēt uzņēmuma darbību. Pētījuma mērķis: izpētīt apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanas praksi un izstrādāt priekšlikumus apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanas pilnveidošanai Latvijā. Mērķa sasniegšanai definētie uzdevumi: 1) izpētīt uzņēmuma snieguma terminu un snieguma kategoriju veidojošos elementus, analizēt uzņēmuma snieguma mērīšanas un vadīšanas ietvarus, raksturot uzņēmuma snieguma mērīšanu, finanšu un nefinanšu rādītāju konceptu; 2) izvērtēt MVU darbības īpatnības un sniegumu noteicošos faktorus, novērtēt to ietekmi uz MVU snieguma mērīšanu un vadīšanu un izstrādāt MVU snieguma mērīšanas un vadīšanas konceptuālo ietvaru; 3) raksturot apstrādes rūpniecības darbību, identificēt apstrādes rūpniecības nozares darbību reglamentējošos galvenos normatīvos un plānošanas dokumentus, novērtēt Latvijas apstrādes rūpniecības nozares darbību un tās attīstību ietekmējošos faktorus; 4) izstrādāt Latvijas apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanas indeksa metodoloģiju Latvijas apstrādes rūpniecības MVU snieguma novērtēšanas pilnveidošanai. Pētījuma loģika nosaka promocijas darba struktūru. Pētījuma mērķa sasniegšanai promocijas darbs strukturēts četrās nodaļās ar apakšnodaļām. Pirmajā nodaļā analizēti snieguma teorētiskie aspekti un snieguma rādītāju daudzveidība, akcentējot finanšu un nefinanšu rādītājus. Snieguma kategorijā izvērtēta snieguma vadīšana, mērīšana un novērtēšana, snieguma mērīšanas un vadīšanas ietvari. Otrajā nodaļā apkopotas un analizētas MVU priekšrocības un iekšējās un ārējās vides trūkumi, izvērtēti MVU sniegumu noteicošie faktori, snieguma mērīšanas ietvari un galvenās dimensijas, izstrādāts MVU snieguma mērīšanas un vadīšanas konceptuālais ietvars. Trešajā nodaļā izpētīti apstrādes rūpniecības darbības aspekti: termins, ieinteresētās puses, ilgtspējīgas ražošanas snieguma mērīšanas pieeja, Latvijas apstrādes rūpniecības MVU darbību reglamentējošie normatīvie akti. Analizēta Latvijas apstrādes rūpniecības uzņēmumu un apstrādes rūpniecības MVU attīstība un to ietekmējošie faktori. Ceturtajā nodaļā izstrādāta snieguma novērtēšanas indeksa metodoloģija un izveidots snieguma novērtēšanas indekss (SNI). Izvērtēti apstrādes rūpniecības MVU SNI aprobācijas rezultāti, nosakot vai ar izveidoto SNI iespējams novērtēt uzņēmuma sniegumu un vērtēt galveno snieguma rādītāju uzlabošanas iespējas. Darba nobeigumā formulēti galvenie secinājumi, definētas problēmas un izvirzīti priekšlikumi to risināšanai. Promocijas darba apjoms zinātniskā doktora grāda iegūšanai ir 126 lappuses, tajā ir 20 tabulas, 39 attēli, 20 pielikumi, izmantoti 536 informācijas avoti, t. sk. 454 avoti angļu valodā. - PublicationAssessment of Pedagogical Competence of Academic Staff in Transformative Digital Learning Context(2023)
;Vindača, OlgaĻubkina, VeltaThe PhD thesis by Olga Vindača titles “Assessment of Pedagogical Competence of Academic Staff in Transformative Digital Learning Context” was developed in the field of Educational Sciences, sub-field Higher Education Pedagogy at the Faculty of Education, Languages and Design of Rezekne Academy of Technologies, under supervision of Dr. paed., professor Velta Ļubkina. The total volume of the thesis is 189 pages, 25 figures and 37 tables in the main text, as well as list of references with 297 titles and 36 appendices on 52 pages. The bulk of research is formed on providing the clear understanding on the concept of academic staff in higher education institutions, emphasizing that teaching/learning activities have to be interconnected with research work, focusing on transformative digital learning context that has become the most challenging after Covid-19 pandemics. How to organize teaching and learning in the most effective way, combining education, research and innovation, ensuring scientific excellence. Thus, the academic staff should be equipped with the right competence, where the background is formed on the pedagogical competence in synergy with research-innovative and digital aspects. This PhD research aims to explore the essence for the assessment and development of pedagogical competence of academic staff in transformative digital learning context in higher education institutions. Chapter I presents a literature review on a series of pedagogical and didactical theories, offering the definitions of basic concepts and the comparative analyses of the existing didactical models of pedagogical competence in international, European and Latvian dimensions. Chapter II describes and specifies the designed didactic framework for assessment of pedagogical competence of academic staff in transformative digital learning context. Chapter III presents the findings of the empirical study undertaken within the current research and outlines recommendations and practical considerations for its effective implementation, specifying further directions of the research. - PublicationAssessment of Pedagogical Competence of Academic Staff in Transformative Digital Learning Context. Summary of the Doctoral Thesis(2023)
;Vindača, OlgaĻubkina, VeltaThe doctoral thesis by Olga Vindača titles “Assessment of Pedagogical Competence of Academic Staff in Transformative Digital Learning Context” was developed in the field of Pedagogy, sub-discipline Higher Education Pedagogy at the Faculty of Education, Languages and Design of Rezekne Academy of Technologies, under supervision of Dr. paed., professor Velta Ļubkina. The total volume of the thesis is 189 pages, 25 figures and 37 tables in the main text, as well as list of bibliographic sources with 297 titles and 36 appendices on 52 pages. The bulk of research is formed on providing the clear understanding on the concept of academic staff in higher education institutions, emphasizing that teaching/learning activities have to be interconnected with research work, focusing on transformative digital learning context that has become the most challenging after Covid-19 pandemics; how to organize teaching and learning in the most effective way, combining education, research and innovation and ensuring scientific excellence. Thus, the academic staff should be equipped with the right competence, where the background is formed on the pedagogical competence in synergy with research-innovative and digital ones. This PhD research aims to explore the essence for the assessment and development of pedagogical competence of academic staff in transformative digital learning context in higher education institutions. Chapter I presents a Literature Review on a series of pedagogical and didactical theories, offering the definitions of basic concepts and the comparative analyses of the existing didactical models of pedagogical competence in listed countries. Chapter II describes and specifies the designed didactic framework for assessment of pedagogical competence of academic staff in transformative digital learning context. Chapter III presents the findings of the empirical study undertaken within the current research and outlines recommendations for its effective application, specifying further directions of the research. - PublicationAutomated comparison of natural languages. Synopsis of the Dissertation(2020)
;Bērziņš, Ansis AtaolsThe dissertation consists of an introduction and three parts, the first dealing with phonetic transcriptions, the second dealing with speech recordings and the third one dealing with verification of all the results. The goal of the present work is development of methods that would allow to quantify a degree of proximity of natural languages. - PublicationBionika vidusskolas fizikas mācību satura apguvē. Promocijas darba kopsavilkums(2013)
;Poplavskis, JānisDzerviniks, JānisPromocijas darba „ Bionika vidusskolas fizikas mācību satura apguvē’” mērķis - izpētīt vidusskolas fizikas mācību saturu, bionikas ieviešanas iespējamību fizikas apguves procesā, izstrādāt skolēnu zināšanas par dabu integrējošu didaktisko modeli, kas sekmē dabaszinību un tehnoloģiju kompetences attīstību un veicina intereses veidošanos par dabaszinātnēm. Pētījumā veikta literatūras un izglītības dokumentācijas analīze par fizikas mācību procesa īstenošanas pedagoģiski psiholoģiskajiem aspektiem, par mācību satura attīstību konstruktīvā, uz kontekstiem balstītā pedagoģiskajā procesā, izstrādāts skolēnu zināšanas par dabu integrējošu didaktiskais modelis, integrējot bioniku vidusskolas fizikas mācībās, izstrādāti kritēriji skolēnu zināšanas par dabu integrējošā didaktiskā modeļa efektivitātes pārbaudei, veikta izstrādātā modeļa aprobācija un efektivitātes izvērtējums. - PublicationDabisko valodu automatizēta salīdzināšana(2020)
;Bērziņš, Ansis AtaolsDisertācijā „Dabisko valodu automatizēta salīdzināšana“ piedāvātas vairākas metodes attāluma starp dabiskajām valodām[1] definēšanai un aprēķināšanai. Tās ir statistiskas un teorētiski paredzētas jebkādiem cilvēka (runas) valodu* pāriem, tomēr disertācijas ietvaros tās pārbaudītas baltu valodu izloksnēm*[2]. Metodēs tiek izmantoti divēji valodu runas ieejas datu veidi: audiofonogrammu formātā vai fonētiskās transkripcijas pierakstā. Šādu metožu atrašana arī bija tas mērķis, uz kuru nolemts iet, uzsākot disertācijas izstrādi. Bez tam disertācijā tiek ieviests (visu) fonēmu telpas jēdziens, kā arī definēta metrika tanī. Tāpat, lai veiktu rezultātu ekspertu novērtējumu, tiek ieviesta hierarhisko izvēļu metrika, kura apraksta attālumu starp hierarhiskās kategorizēšanas rezultātā izveidotiem binārajiem kokiem. [1] Ilgstošas dabiskas attīstības rezultātā izveidojusies valoda. Pretstats — mākslīgā valoda. [113] Valoda, kuru aktīvi lieto vai lietojusi kāda sabiedrība un kuras likumi izriet galvenokārt no tās lietošanas. [114] [2] Šeit un turpmāk ar pārsliņu * apzīmējam terminus, kuru skaidrojumus esam ievietojuši vārdnīciņā jeb glosārijā disertācijas beigās. - PublicationDabisko valodu automatizēta salīdzināšana. Disertācijas kopsavilkums(2020)
;Bērziņš, Ansis AtaolsDisertācija sastāv no ievada un trijām daļām: pirmā veltīta darbam ar fonētiskajām transkripcijām, otrā – darbam ar runas ierakstiem, savukārt, trešā – rezultātu pārbaudei. Dotā darba mērķis ir tādu metožu izstrāde, kas ļautu skaitliski novērtēt dabisko valodu tuvības pakāpi. - PublicationE-studiju procesa attīstība militarizētā izglītības iestādē(2022)
;Spridzāns, MārtiņšDzerviniks, JānisPētījumā analizētā problēma: sistēmiskas pieejas trūkums e-studiju procesa organizācijā un uzraudzībā, docētāju digitālās kompetences pilnveidē un novērtēšanā neveicina efektīva e-studiju procesa organizēšanu mūsdienīgas digitālās izglītības pamatprincipu integrācijai un e-studiju procesa tālākai attīstībai specifiskā militārā vidē. Pētījuma aktualitāte un problēmas formulējums noteica promocijas darba tēmas izvēli: “E-studiju procesa attīstība militarizētā izglītības iestādē”. Pētījuma objekts: e-studiju process militarizētā izglītības iestādē. Pētījuma priekšmets: docētāju digitālās kompetences pilnveide e-studiju procesa attīstībā. Pētījuma mērķis: izpētīt e-studiju procesa attīstības pedagoģiskās likumsakarības, izstrādāt un aprobēt teorētiski pamatotu docētāju digitālās kompetences veidošanās didaktisko modeli e-studiju attīstībai militarizētā izglītības iestādē. Lai pilnveidotu e-studiju procesu un attīstītu docētāju digitālo kompetenci militarizētā izglītības iestādē, tiek formulēti pētījuma jautājumi: 1. Kādas ir docētāja digitālās kompetences pilnveides iespējas militarizētā izglītības iestādē? 2. Kādi kritēriji un rādītāji ir izmantojami docētāja digitālās kompetences novērtēšanā? 3. Kā docētāju digitālās kompetences pilnveides modelis attīstīs e-studiju procesu militarizētā izglītības iestādē? Pētījuma teorētiskā analīze un atbildes uz šiem pētījuma jautājumiem pamato digitālās kompetences veidošanās didaktiskā modeļa teorētisko komponentu, uz kā balstās docētāju digitālās kompetences pilnveide kā organizētā, tā pašmācību praksē. - PublicationE-studiju procesa attīstība militarizētā izglītības iestādē. Promocijas darba kopsavilkums(2022)
;Spridzāns, MārtiņšDzerviniks, JānisMārtiņa Spridzāna promocijas darbs izglītības zinātnē, nozaru pedagoģijas apakšnozarē ,,E-studiju procesa attīstība militarizētā izglītības iestādē” Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā, Izglītības, valodu un dizaina fakultātē. Darba zinātniskais vadītājs Dr.paed., profesors Jānis Dzerviniks. Pētījuma mērķis ir izpētīt e-studiju procesa attīstības pedagoģiskās likumsakarības, izstrādāt un aprobēt teorētiski pamatotu docētāju digitālās kompetences veidošanās didaktisko modeli e-studiju attīstībai militarizētā izglītības iestādē. Promocijas darba saturu veido trīs savstarpēji saistītas nodaļas. 1. nodaļā veikta e-studiju procesa īstenošanas teorijas un prakses analīze militarizētā izglītības iestādē, apkopoti e-studiju ieviešanas un īstenošanas teorētiskie un praktiskie aspekti analizējot pedagoģijas un tehnoloģiju efektīvas integrācijas aspektus specifiskā militarizētas izglītības iestādes vidē. Nodaļā apkopoti efektīvas docētājs-studējošais sadarbības pamatprincipi e-studiju vidē, kā arī analizēti pētījumi un labās prakses piemēri efektīvas e-studiju vides plānošanai un realizācijai militarizētas izglītības kontekstā. 2. nodaļā atspoguļoti docētāju digitālās kompetences pilnveides teorētiskie un praktiskie aspekti militarizētā izglītības iestādē, analizējot docētāju digitālās kompetences pilnveides iespējas un problemātiku. Nodaļā definēti docētāju digitālās kompetences veidošanās vispārēji principi un likumsakarības, balstoties uz pētījumu rezultātiem definēti digitālās kompetences novērtēšanas kritēriji, izstrādāts docētāju digitālās kompetences pilnveides modelis un tā zinātniskais pamatojums. 3.nodaļā analizēta docētāju digitālās kompetences pilnveides modeļa aprobācijas gaita, analizēta e-studiju vides attīstības funkcionalitāte, veikts salīdzinošais pētījums docētāju digitālās kompetences pilnveides attīstībā Covid-19 pandēmijas laikā. - PublicationImpact of anthropogenic pollution of air ion concentration. Summary of the Doctoral Thesis(2018)
;Skromulis, Andris ;Noviks, GotfrīdsTeirumnieks, EdmundsChemical and mechanical air pollution is one of the most crucial problems in scientific studies nowadays. Atmospheric pollution is very hard to be localised or prevented. It can spread not only regionally, but also on a global scale. The notion of air pollution may not be seen only as content of chemical substances or physical components in the air. The air is environment containing various physical fields. The intensity of electromagnetic fields of different frequency (electrostatic and high frequency fields, as well as light, heat, radioactive radiation and other fields) may exceed the level provided in legislation. In this case, the issue of energy pollution appears. Many of the above-mentioned physical fields have an impact on the level of air ionisation providing the air molecules with the energy they need to overcome the ionisation barrier, whish makes the air an environment that continuously contains a certain amount of energy (Sinicina et al., 2013). Consequently, it is possible to speak of the energetic air pollution as a negative phenomenon or to see the energy saturation as a positive feature of the air. For almost a century, scientific studies have been describing the impact of air ions on human beings and other living organisms (Чижевский, 1969; Rim, 1977). Air ions may have favuorable and healing impact or can affect harmfully human health. It depends on their concentration level in the air and on mutual proportions of positive and negative ions. - PublicationJauniešu vērtības patērētājsabiedrībā Latvijā. Promocijas darba kopsavilkums(2012)
;Austruma, SpodraTēraudkalns, ValdisPromocijas darbā tiek meklētas sakarības un rastas atbildes starp patērētājvērtību, dominējošo kultūru un tās ietekmi uz to jauniešu vērtību veidošanos, kuri apmeklē vispārizglītojošas skolas. Tāpat arī tiek iezīmēta virzība no vecajām, tradicionālajām vērtībām uz to transformāciju jaunu patērētājsabiedrības vērtību hierarhiju, kuru pētniecībā var aplūkot divējādi. No vienas puses – patērētājsabiedrības kultūras kodu iesakņošanos gan izglītības sistēmā, gan savstarpējā komunikācijā, no otras puses – vajadzība socializēties jauniešiem liek veidot attiecības starp materiālo un garīgo stāvokli, starp materiālajām vērtībām un garīgumu, kas patiesībā netiek vienlaicīgi noregulētas. Izvēlētās tēmas aktualitāti nosaka mūsdienu globālās patērētājkultūras kodi un to ietekme arī uz izglītības satura veidotāju pieredzi un vērtību izvēli, kas transformējas mācību priekšmetu standartos un programmās. Pētījumā ir apzināta pretruna starp izglītības procesa un vērtību pieņemšanas procesa formēšanās stratēģiju, kas neiet kopsolī ar mērķiem, kādus izvirza mācību priekšmetu standarti un kas ir nozīmīgi pašam vidusskolēnam, jo vērtību veidošanas jautājumi 21. gadsimta izglītības stratēģijā un Nacionālajā attīstības plānā Latvijā nav definēti. - PublicationKomunikācijas prasmes veidošanās robežsargu profesionālajā sagatavošanā(2017)
;Indriksons, AlensĻubkina, VeltaPētījuma problēma Valsts robežsardzes koledža ir vienīgā iestāde, kas īsteno robežsargu sagatavošanas procesu. Tā darbojas vienotā hierarhiskā sistēmā, kur viena amatpersona ir pakļauta citai amatpersonai (Valsts robežsardzes reglaments, 2008), un attiecības starp dažādos un vienādos hierarhijas līmeņos esošajām amatpersonām dienestā ir reglamentētas. Militarizēto izglītības iestāžu galvenā specifika izpaužas tajā apstāklī, ka personāls, kurš īsteno studiju procesu, un personāls, kurš to apgūst, savstarpēji atrodas dienesta attiecībās. Ar jēdzienu „dienests” ir jāsaprot attiecības, kas tiek regulētas ar speciālu normatīvo aktu palīdzību, līdz ar to arī dominējošais komunikācijas norises veids šādās izglītības iestādēs ir „subjekts – objekts” komunikācija un attiecības, tādējādi apgrūtinot docētāju un studējošo komunikācijas prasmes veidošanos, tādu studiju procesa mērķu sasniegšanu kā brīvas, atbildīgas un radošas personības attīstība, un tādu attieksmju un vērtību izpratnes veidošanos, kas nepieciešamas profesionālai izaugsmei, tai skaitā komunikācijas prasmes attīstībai. Docētāji, kā arī studējošie Valsts robežsardzes koledžā ir amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi, kuru darbību reglamentē dienesta gaitas likums, kurš nosaka subordināciju un hierarhiju, līdz ar to „subjekts – objekts” komunikāciju, kas ir jāievēro dienestā. Studējošais docētāju uztverē, pirmkārt, ir nevis personība, bet gan pakļautībā esošais, savukārt docētāji pilda tādu sociālo lomu kā priekšnieks, kura pavēles saskaņā ar normatīvo aktu prasībām ir obligāti izpildāmas. Šis apstāklis Valsts robežsardzes koledžai kā militarizētai izglītības iestādei rada vairākas specifiskas docētāju un studējošo komunikācijas barjeras studiju procesā, padarot topošā robežsardzes inspektora un virsnieka personības, kā arī profesionālo attīstību, tai skaitā – komunikācijas prasmes un iemaņu attīstību studiju procesā, grūti sasniedzamu. Pilnīga robežsargu profesijas standartā minēto prasmju attīstība, kas lielā mērā saistīta ar komunikācijas prasmi, un docētāja un studējošo pilnvērtīga komunikācija un komunikācijas prasmes veidošanās nav iespējama hierarhiskā izglītības vidē ar dominējošo „subjekts – objekts” komunikāciju izglītības procesā. Tas nosaka objektīvu vajadzību veikt pētījumu par komunikācijas veidiem un komunikācijas barjerām, kas traucē komunikācijas prasmes veidošanās procesam specifiskā vidē un docētāju un studējošo komunikācijas prasmes attīstībai hierarhiskas organizācijas sistēmā, noskaidrot tās veidošanās mijsakarības un nosacījumu likumsakarības militarizētā izglītības iestādē ar mērķi pilnveidot robežsargu profesionālās sagatavošanas sistēmu un pedagoģijas procesu Valsts robežsardzes koledžā. - PublicationKomunikācijas prasmes veidošanās robežsargu profesionālajā sagatavošanā. Promocijas darba kopsavilkums(2017)
;Indriksons, AlensĻubkina, VeltaPromocijas darba „Komunikācijas prasmes veidošanās robežsargu profesionālajā sagatavošanā” mērķis – veikt komunikācijas procesa izpēti militarizētas izglītības iestādes studijās un izstrādāt kritērijus un rādītājus, lai formulētu komunikācijas prasmes veidošanās mijsakarības un nosacījumu likumsakarības, izstrādāt komunikācijas prasmes veidošanās didaktiskā modeļa shēmu robežsargu profesionālajā sagatavošanā un ieteikumus robežsargu profesionālās sagatavošanas sistēmas un nozaru (militārās) pedagoģijas procesa pilnveidei. Pētījumā analizēta komunikācijas prasmes veidošanās problemātika robežsargu profesionālajā sagatavošanā, izstrādāta komunikācijas prasmes veidošanās didaktiskā modeļa shēma, izstrādāti un teorētiski pamatoti komunikācijas prasmes veidošanās kritēriji un rādītāji, tika veikts pilotpētījums, VRK izglītības procesa stipro un vājo pušu, iespēju un draudu analīze, kā arī analizēti robežsargu profesijas standarti. Tika definēta „subjekts – objekts” komunikācija militarizētā izglītības iestādē, docētāja un studējošā komunikācijas prasme specifiskā militarizētas izglītības iestādes vidē. - PublicationKonceptuālo un relāciju datu modeļu savietojamības noteikšanas metodoloģija(2017)
; Lai informācijas sistēmas varētu apmainīties ar datiem, to datu modeļiem jābūt saderīgiem. Bieži vien tas tā nav, jo sistēmas ir veidojuši dažādi izstrādātāji, vadoties pēc dažādiem mērķiem, kā rezultātā rodas atšķirības terminu lietojumā un datu vērtību skaidrojumos. Līdz ar to šo informācijas sistēmu datu modeļi var būt izteikti dažādās notācijās, kas apgrūtina saderības noteikšanu. Šajā promocijas darbā tiek risināta dažādās notācijās izteiktu datu modeļu savietojamības noteikšanas problēma. Datu modeļi tiek transformēti ontoloģijās, pielietojot transformācijas noteikumus. Vēlāk tiek veikta automātiska ontoloģiju savietošana, un iegūts datu modeļu saderības novērtējums. Datu modeļu savietošanas procesā lietoto metožu kopums ir apvienots metodoloģijā, ko var izmantot datu modeļu salīdzināšanai dažādās nozarēs. Metodoloģija ļauj nozares ekspertiem veikt savietošanas uzdevumus automātiskā veidā, ekonomējot šim uzdevumam atvēlēto laiku un resursus. Izstrādātā metodoloģija ir tikusi aprobēta, salīdzinot Latvijas Valsts zemes dienesta datu bāzes relāciju modeli ar ISO 19152 starptautiskā standarta konceptuālo datu modeli, lai noteiktu, cik lielā mērā viens datu modelis atbilst otram. Metodoloģijas nodrošināšanas un aprobācijas vajadzībām ir izstrādāts ontoloģiju savietošanas programmatūras rīks, kas ir viens no šī darba praktiskajiem rezultātiem. Rīks nodrošina automātisku datu modeļu transformāciju un ontoloģiju savietošanu, kā arī ļauj veikt manuālu savietošanu un entītiju anotāciju. - PublicationKonceptuālo un relāciju datu modeļu savietojamības noteikšanas metodoloģija. Promocijas darba kopsavilkums(2017)
; Darba mērķis ir izstrādāt metodoloģiju konceptuālo datu modeļu un relāciju datu modeļu savietojamības noteikšanai, kas ļautu automatizēt savietošanas procesu un nodrošinātu nozares speciālistus ar rīkiem darbā ar dažādās notācijās izstrādātiem datu modeļiem. Izmantojot šo metodoloģiju, lietotājam tiek dota metožu kopa, kas ļauj risināt konceptuālo un relāciju datu modeļu savietojamības noteikšanas uzdevumu. Konceptuālo un relāciju datu modeļu savietojamības noteikšanai ir izstrādāts speciāls rīks, kas ļauj šo uzdevumu atrisināt atbilstoši metodoloģijai. Pateicoties tam, tiek ievērojami samazināts nozares speciālistu darba apjoms, kā rezultātā tiek ietaupīts laiks un resursi - PublicationNiedru produktivitāti un biomasas īpašības ietekmējošo faktoru izpēte un to izmantošanas enerģijas ieguvei pamatojums. Promocijas darba kopsavilkums(2014)
;Čubars, EdgarsNoviks, GotfrīdsLīdz pat šim brīdim ūdens augu biomasas potenciāls Latvijā, kā enerģijas resurss nav ņemts vērā. Šo augu kā enerģijas avota izmantošana radītu jaunas darbavietas, samazinātu fosilo energoresursu patēriņu, kā arī spētu risināt dažādas vides aizsardzības problēmas. Viens no augiem, ko Latvijas apstākļos varētu izmantot enerģijas iegūšanai ir dabiskajās un mākslīgajās ūdenstilpnēs augošās niedres (Phragmites australis (Cav.) Trin. Ex Steud. (Čubars, 2008; Enerģētisko..., 2007; Kronbergs, 2009). Niedres ir viens no visizplatītākajiem ūdens augiem, tās aug gandrīz visās ūdenstilpnēs Latvijā. Pašreiz tās tiek izmantotas nelielos apjomos būvniecības vajadzībām, taču pieaugot fosilo energoresursu cenām, un piesārņojumam, ko rada fosilo resursu izmatošana, pieaug interese par vietējās biomasas izmantošanas iespējām energoapgādē. Līdz ar to aktualizējas jautājums par racionālu niedru resursu izmantošanu. Viens no vides aizsardzības svarīgākajiem ieguvumiem novācot niedres, papildus fosilo energoresursu aizstāšanai ar AER, ir dabas ūdeņu piesārņojuma ar slāpekļa un fosfora savienojumiem līmeņa samazinājums. Tāpat niedres labi asimilē smagos metālus (Ali et al., 2002; Grisey et al., 2012), līdz ar to var uzskatīt, ka niedru ieguve sekmēs smago metālu aizvākšanu no ūdenstilpnēm. Nav zināms, vai niedres ir piemērotas enerģijas ražošanai. Niedru platības, pieejamie biomasas apjomi, energopotenciāls un enerģētiskās īpašības Latvijā līdz šim nav izpētītas, kas kavē to ieguves un pārstrādes attīstību. Lai veiktu ilgtspējīgu niedru kā kurināmā izmantošanu, jāizvērtē dažādu faktoru ietekme uz niedru īpašībām un produktivitāti, kas ļaus novērtēt ieguvei pieejamos niedru apjomus un to īpašības, kā arī novērtēt niedru piemērotību enerģijas ieguvei. Promocijas darba zinātniskais mērķis: izpētīt niedru audžu izplatību, dinamiku, produktivitāti, niedru biomasas enerģētiskās īpašības un to ietekmējošos faktorus Latvijas dabiskajās un mākslīgajās ūdenstilpnēs. Promocijas darba praktiskais mērķis: balstoties uz niedru izplatības un īpašību pētījumiem noteikt prioritārās niedru ieguves zonas Latvijā, sastādīt niedru kadastru nozīmīgākajām niedru ieguves vietām Latgales reģionā, kā arī izstrādāt optimālos niedru ieguves un pārstrādes modeļus Latvijas apstākļiem, lai veicinātu ar niedru ieguvi un pārstrādi saistītu uzņēmumu radīšanu un attīstību. - PublicationPieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmju veidošanās nodarbinātības atbalsta programmās. Promocijas darba kopsavilkums(2016)
;Laškova, JeļenaStrode, AinaPromocijas darba „Pieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmju veidošanās nodarbinātības atbalsta programmās” mērķis - balstoties uz teorētisko pētījumu rezultātiem, izpētīt pieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmju veidošanās nosacījumus nodarbinātības atbalsta programmās, izstrādāt pedagoģiskā procesa modeli un ieteikumus pedagogiem pieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmju veidošanās veicināšanai. Teorētiskā pētījuma rezultātā definēts pieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmju jēdziens un noteikti pieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmju attīstības novērtēšanas kritēriji un to rādītāji; izstrādāts pedagoģiskā procesa metodoloģiskais pamatojums pieaugušo darba meklētāju karjeras vadības prasmes veidošanās veicināšanai NVA nodarbinātības atbalsta programmās; izstrādāts pedagoģiskā procesa modelis karjeras vadības prasmju integrētai apguvei NVA nodarbinātības atbalsta programmās un darbības programma pieaugušā darba meklētāja un pedagoga mijiedarbībai NVA nodarbinātības atbalsta programmās. Konstatējošā pētījuma rezultātā aprobēts darba meklētāju karjeras vadības prasmju un pamatprasmju pašnovērtējums pirms un pēc mācībām, izmantojot darba meklētāja karjeras vadības prasmju noteikšanas anketu. Karjeras vadības prasmju empīriskā izpēte norāda, ka NVA nodarbinātības atbalsta programmas apguves rezultātā nedaudz paaugstinās darba meklētāju karjeras vadības prasmju kritēriju rādītāji, visbūtiskāk tiek sekmēta informācijas vadības un lēmumu pieņemšanas prasmju attīstība. - PublicationPusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstība internātpamatskolā. Promocijas darba kopsavilkums(2012)
;Ušča, SvetlanaĻubkina, VeltaPromocijas darba „Pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstība internātpamatskolā” mērķis – apzināt pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences veidošanās likumības, izpētīt nepieciešamos komponentus viņu komunikatīvajai darbībai, iespējas tos pilnveidot, izstrādāt un pārbaudīt didaktisko modeli pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstībai internātpamatskolas apstākļos. Darbības pētījums, kurā analizēta valodas traucējumu ietekme uz personības attīstību, noteikti šķēršļi pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstībai. Balstoties uz noteiktajām likumībām, izveidots pusaudžu ar valodas traucējumiem komunikatīvās kompetences attīstības didaktiskais modelis, izstrādāti un pamatoti komunikatīvās kompetences kritēriji, rādītāji un līmeņu apraksti, veikta modeļa aprobācija internātpamatskolas apstākļos.